Fordson Dexta - Start niet of moeilijk en geeft rook uit kleppen deksel ontluchting
Ik heb een dexta uit , 62 en heb moeite de trekker te starten hij gaat netjes rond op de start motor maar slaat net niet aan voor de start motor terug slaat. Als hij een maal loop (en ook na een aantal start pogingen) komt er ook rook uit de kleppendeksel ontluchting.Kan iemand mij enig zins op weg helpen de oorzaak van dit probleem te vinden?
Is het een klep die niet(goed ) sluit , een verstuivers of zuigerveren?
En waar en hoe ga ik dit het makkelijkst vinden ?
Vrachtwagen liefhebber? Help mee!
Zit jij dagelijks op de vrachtwagen of heb je gewoon een gezonde interesse in vrachtwagens? Als geluk bij een ongeluk kom je deze website tegen! Op vrachtwagenongeval.nl zie je alle inhoud die met ongevallen te maken hebben. Op TruckFan zie je echter alles wat met vrachtwagens te maken heeft. Help mee door foto's, video's en nieuwsberichten te verzamelen en te delen.
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
Rook / damp uit de ontluchting op het kleppendeksel duidt op lekkende zuigerveren die de compressie verliezen naar het carter toe, carter staat in directe verbinding met het kleppendeksel. Wat je kan doen is de trekker een keer goed laten werken, de motor rustig op temperatuur laten komen en dan langzaam aan meer laten werken niet af smoren helemaal dood laten gaan. Dit een paar uur volhouden dan rustig laten koel draaien. De volgende dag kijken of het heeft geholpen, dat de motor al beter start.
Wat Klein Rot schrijft is een mogelijkheid, Ik zelf moest allemaal nieuwe zuigerveren plaatsen.
De zuigers zijn toen allemaal behandeld d.w.z veergroef moest groter ( overmaat veer) en heb de lagerschalen gelijk vervangen ( blok lag toch open ).
Denk er om bij het monteren dat de stoot rand boven in de cilinder wordt verwijderd , dit is de rand die ontstaat door de zuigerveer deze stopt altijd op de zelfde plek en zo ontstaat een rand.
Door een overmaat te gebruiken ( veer) kan deze stuk slaan als de rand niet wordt verwijderd.
Laat je begeleiden of helpen door een goede monteur als je het voor het eerst doet, het is niet moeilijk maar wel een nauwkeurig klusje.
m.v.g Anne.
Bussen laten zitten en alleen de rand weg halen , dit gedaan omdat de trekker zeer weinig werd gebruikt ( beetje maaien en hooien )
Dit alles is een 25 jaar geleden en alles werk nog goed, neemt niet weg dat het voorgaande beschreven door Hanomag veel beter is.
Hier heb je al t grootste gedeelte. Krukaslagers er nog wel. Of dit voor een mf kopen, dan wel bussen met een kraag en blok kotteren maar geen nabewerking nodig. kodaparts.nl/shop/massey-ferguson-35-35x/…