Same Minitauro - Tikkend/ratel geluid hef minitauro

Hallo,

Ik heb een vraag aan de same mannen
Mijn hef van de same minitauro maakt een tikkend geluid/ratelend geluid als er iets in hangt en dan omhoog moet. Als ik dan de hef op een bepaalde hoogte heb en zet dan de hydrauliek hendel vast dan is het geluid weg en blijft de hef op de juiste hoogte, er gebeurt niks als je dan met de hef hendel beweegt, niet omhoog of omlaag.Hoe werkt bij zo'n same de hef precies?
Welten

Reacties

arnold-arentze
Het tikken/ratelen van de hef is vrij normaal. Het is wel belangrijk dat het aanzuigzeefje van de pomp onder in de hefbak schoon is. De hef werkt met het lange gele hendel onder het stuur. De kortere groene is van de trekkracht diepte regeling. Wat bedoel je met de hydrauliek handel vastzetten, misschien bedien je dan de hydroliek zodat de hef niet meer werkt🤔
Welten
De hendel bedient het ventielblok voor extra functies achter maar ook gaat er een asje terug de hef deksel in
Welten
Extra fotos
Welten
En de hendel voor de hef
+2
arnold-arentze
@Welten Kunnen de groene en gele hendels wel onafhankelijk van elkaar bewegen? Soms zitten ze aan elkaar vastgeroest dan reageert het net niet lekker🙈. Het tikken is bij deze trekkers meestal geen reden voor zorgen. Die van mij tikt ratelt zucht en steunt bij zware lasten al zolang ik hem heb (30 jaar).
Welten
Maar lijkt me toch niet normaal dat een same een tikkend geluid heeft als je de hef omhoog doet?
+2
joop-same
@Welten Alle Same's met een 4 cillinder plunjer hefpomp rakketakken min of meer als de hef op druk komt, een olie er in met Hydr. Trans. W80 heeft het beste resultaat.
Ik heb alle boeken met Tech, info ook van de hef mail mij maar, berendijk@kpnmail.nl
+2
yoohan
Ze maken allemaal wel wat geluid. Minitauro, centauro, corsaro. Dat is tot op zekere hoogte normaal als ze belast worden.
+4
joop-same
Welke hendel zet je dan vast zodat de hef niet meer werkt, de Gele knop is voor heffen en dalen ( altijd) en de groene is voor de diepte regeling/gewicht overdracht, als je alleen de positie regeling ( Geel) gebruikt moet de Groene knop altijd naar beneden staan ( onderin) als je de diepte regeling gebruikt moet de Gele hendel naar beneden ( onderin ) staan en dan regel je de diepte met Groen van 3 t/m 12 , als je de juiste diepte hebt dan kan de Groene knop op deze stand blijven staan, en regel je heffen en dalen weer met de Gele knop. enz. enz.
Je kan bij deze hef OF heffen en dalen OF een buiten ventiel bedienen door de lange handel Li. naast de stoel.
De regel schuif in de hef zit in het aanzuig deel, de werkdruk staat altijd op deze schuif en als de hef dan de bepaalde hoogte berijkt heeft is de druk van de plunjers af en blijft de pomp in deze olie draaien zonder druk.
Zo doende is de druk weg en het geluid ook.
Als de plunjers veel speling hebben, en of de blokjes in het pompjuk ook dan maakt de hef meer lawaai.
Bij de nieuwere zit er een verend aandrijf tandwiel in dit kan veel lawaai maken en de splaines in de aftakas plaat kan ook een oorzaak van veel lawaai zijn.
+2
roscho
@joop-same Dát is nog eens een duidelijke uitleg!
+1
Welten
Oke super bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga de punten die jullie zeiden even nalopen.
joop-same
@Welten Met de grote hendel Li. naast de stoel bedien je de schuif van je buitenventiel blok, het hendeltje wat de bak in gaat bediend dan de regelschuif van de hef zodat je druk kan krijgen op je buitenventiel blok.

Vrachtwagen liefhebber? Help mee!

Zit jij dagelijks op de vrachtwagen of heb je gewoon een gezonde interesse in vrachtwagens? Als geluk bij een ongeluk kom je deze website tegen! Op vrachtwagenongeval.nl zie je alle inhoud die met ongevallen te maken hebben. Op TruckFan zie je echter alles wat met vrachtwagens te maken heeft. Help mee door foto's, video's en nieuwsberichten te verzamelen en te delen.

Lid worden is heel eenvoudig!