Fendt 820 - Wat doet trekkracht en positieregeling nu precies
Beste,Ik kan nergens vinden wat de trek- en positieregeling nu precies doet. Stel, ik heb de hefinrichting helemaal in de trekkrachtregeling staan. Is het dan zo dat de hef automatisch iets heft als de trekkracht te groot wordt? Blijft de hef onveranderd als deze in positieregeling staat? Wie kan mij hierop een goed en duidelijk antwoord geven.
Met vriendelijke groet,
Joep
Vrachtwagen liefhebber? Help mee!
Zit jij dagelijks op de vrachtwagen of heb je gewoon een gezonde interesse in vrachtwagens? Als geluk bij een ongeluk kom je deze website tegen! Op vrachtwagenongeval.nl zie je alle inhoud die met ongevallen te maken hebben. Op TruckFan zie je echter alles wat met vrachtwagens te maken heeft. Help mee door foto's, video's en nieuwsberichten te verzamelen en te delen.
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
Als je ploegt in de positieregeling zou de ploeg bij elk hobbeltje van de trekker omhoog en omlaag gaan en bij trekkrachtregeling blijft de ploeg vlak.
Bij trekkrachtregeling stel je een bepaald evenwicht in tussen trekken en heffen. Wordt de trekkracht hoger dan is ingesteld, dan gaat de hef omhoog, zodat de trekkracht vermindert. Je kunt dat gebruiken bij bijv. cultivatorwerk op ongelijk land om te voorkomen dat als je achterwielen in een gat komen, je werktuig te laag zakt en je zou (zonder handmatige correctie van de hefhoogte) vast komen te zitten of dieper dan gewenst komen te werken. Je voorkomt daarmee ook te veel wielslip.
Bij sommige trekkers werkt dat via een veerconstructie op de hefarmen, waardoor bij teveel trekkracht een hefboom wordt bediend die de heffing omhoog laat gaan.
Bij andere trekkers werkt het via de topstang. Als de trekker te veel achterover komt (achterwielen in een gat, ingraven) drukt de topstang naar de trekker toe. Daar zit nu het veermechanisme dat de hendel naar de heffing bedient en de heffing omhoog laat komen.
Meestal kun je de trekkrachtregeling via een hendel in de cabine meer of minder heftig laten werken. Je zou hiermee moeten kunnen instellen dat je werktuig, ook in ongelijk land, altijd even diep blijft werken, maar vaak is wel op het land een correctie nodig wanneer er verschillende bodemomstandigheden voorkomen: nat-droog, strook veen of klei, ...
Positieregeling is veel simpeler: je regelt hiermee de absolute hoogte van de heffing t.o.v. de trekker. Door te spelen met de bediening kun je zelf voor "trekkrachtregeling" zorgen: gaat je ploeg te diep, dan haal je de heffing iets omhoog. Je ziet de diepte als je achterom kijkt of je hoort het aan het geluid van de motor en eventueel de wielslip, die je zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen.