International 844 - Hefinrichting revisie en aanpassing

Ik ben net in het bezit gekomen van een International 844-S 4WD (mijn eerste tractor) die de nodige aandacht kan gebruiken. Ik wil beginnen bij de hefinichting welke behoorlijk voor de kiezen heeft gehad. Er is weinig meer meetbaar qua as- en gatafmetingen.
De lagers in de hefarmen zijn volledig doorgesleten, de pennen met schotels kats versleten en de 'levelingbox' links is vastgelast. De ogen in de heflatten zijn uitgelubberd en de latten zelf meermalen gelast.
Draaipunten aan het differentieel zijn lichtelijk ingesleten.
In de werkstatthandbĂĽcher mis ik info over de hef. Zijn er orginele maten en toleranties voor draaipunten en afstanden ergens beschikbaar?
Dan kan ik zaken renoveren zodat ze uitwisselbaar blijven met originele onderdelen.
ElGuapo

Reacties

echte844
Je kan 3 dingen doen. 1 volledig op proberen te maken. 2 bij een sloper of zo goed gebruikte kopen of 3 nieuwe hef armen en stangen er op zetten.
Ik weet niet wat de kosten voor nieuw zijn dus ook niet wat je er gebruikt voor zou mogen geven.
Ik weet wel dat als je aan de trekstangen gaat lassen je wel verstand moet hebben van goed lassen.
Veel succes en hou ons op de hoogte.
ElGuapo
Lagerpassingen in de hefarmen lijken intact. Alleen de lagerbussen kats versleten. Benodigde maat is 35x40x65. Niet echt standaard, maar 2 busjes van 35x40x35 van sinterbons voor € 15,- ex pst. iets afdraaien moet ook kunnen.
ElGuapo
Kan ook buitenmaat 1 9/16" zijn. Ik vrees dat alles in inchmaten is. Weet iemand dat? Hoe zit het bijvoorbeeld met kogellagers in de bak?
Wimsumar
Beste ElGuapo: Je schrijft in de topicopening:

Quote:
Zijn er orginele maten en toleranties voor draaipunten en afstanden ergens beschikbaar?

Dat is met name bij hefinrichtingen behoorlijk "natte vingerwerk". Ieder fabrikant maakt dit naar eigen inzicht (zelfs series van 1 merk kunnen wat dit betreft enorm verschillen). Het houdt in dat vaak werktuigen en machines maar slecht uitwisselbaar zijn tussen verschillende merken (series) trekkers.
Ik vrees overigens dat jouw revisieproject financieel gigantisch uit de hand gaat lopen door al bij de hefinrichting kostbare onderdelen op 40 mm, of 1 9/16" passend te willen maken. Zorg eerst dat het motorisch en aandrijfgedeelte "weer een beetje gangbaar is". De hefinrichting is met tweede hands onderdelen weer goed functioneel te krijgen.
ElGuapo
Inmiddels m'n 5 jaar geeden eigen gemaakte heflatten met Cat2 vanghaken van mijn Wulff800 gedemonteerd en stomtoevallig is de afstand tussen de kogel en het achterste draaipunt ook 880mm net als op de 844.De heflatten heb ik laten snijden uit S355 25mm dik en de lathoogte varieert i.v.m. de gewrichtslagers die ik daarin had gezet, maar zijn ter plaatse van het aangrijpingspunt van de gaffels hoger dan origineel, dus sterker.
Nu even een paar gaatjes van 30mm erbij prikken en afwerken in RAL 3002.

Vrachtwagen liefhebber? Help mee!

Zit jij dagelijks op de vrachtwagen of heb je gewoon een gezonde interesse in vrachtwagens? Als geluk bij een ongeluk kom je deze website tegen! Op vrachtwagenongeval.nl zie je alle inhoud die met ongevallen te maken hebben. Op TruckFan zie je echter alles wat met vrachtwagens te maken heeft. Help mee door foto's, video's en nieuwsberichten te verzamelen en te delen.

Lid worden is heel eenvoudig!